Kære dig

Så er vi nået til del 5 af din rejse mod et liv, hvor du lever mere og mere efter dine livsværdier. Du finder første del af rejsen her.

Del 5 handler om det, der sker for os ALLE, nemlig når vi under vores rejse på vores værdiveje mod f.eks. mere indre ro eller mod vores værdi om at udtrykke os mere, udvikle en evne eller finde mere frihed og frigøre os fra evt. misbrug eller andres forventninger, støder på de der risikosituationer, risikopersoner og tilladende tanker.

Risikosituationer, risikopersoner og tilladende tanker

Risikosituationer er situationer, hvor automatiske tilladende tanker dukker op fra dit ubevidste vanearkiv.

Hvis du f.eks er på en værdivej, der handler om at leve sundt eller sundere end tidligere og du som led i dette er holdt op med at ryge, så kan en risikosituation være frokostpausen på arbejdet, hvor alle rygerne går ud og ryger og det er godt vejr, så du følger lige med. Men. Risikopersonerne er rygerne. Situationen og rygerne vækker endda måske tilladende tanker fra din indre misbruger om at “nu er det også fredag og weekend og jeg har holdt rygestoppet så længe, så nu kan jeg godt styre det og også lige belønne mig selv og solen skinner og jeg har en sur opgave foran mig”. Det er eksempler på flere tilladende tanker i træk. Her er du i farezonen for at forlade din værdivej, der hedder “sundhed” eller “sundere liv”, og der er dine tilladende tanker vækket af risikosituationen og risikopersonerne, der får dig på “afveje”.

U-vending

Forvent at disse tilladende tanker VIL opstå. Det kan også være derhjemme når du er alene. Identificér dine tilladende tanker – skriv dem ned, når de opstår! Jeg har f.eks. en meget almindelig tilladende tanker om ikke at træne som hedder: “det er forvarmt til at træne i dag eller: “jeg har mere brug for at komme hjem og se en serie i dag” eller: “al den træning er heller ikke nødvendig” eller: “vi springer lige over i dag, og så er jeg seriøs fra på mandag!”. Hvis nu jeg ikke havde en indre værdi og et ønske om at træne regelmæssigt, så kan man sige, at de tilladende tanker VAR udtryk for mine sande ønsker, værdier og mine intentioner, men det er de ikke. Her er de et udtryk for min hjernes evne til at “smutte udenom” og gøre hvad jeg plejer inden for min komfortzone.

Når jeg så er motiveret igen, ærgrer jeg mig over, at jeg lod mine vanenervebaner i hjernen overvinde mit væsens værdi om sundhed, herunder regelmæssig træning.

Jeg er på ingen måde for hård træning hver dag eller lignende, og jeg er på ingen måde imod det. Det er et eksempel på, hvordan jeg kan tænke, når min hjerne forsøger at fraråde mig en træning tre gange om ugen.

Og husk, du kan kun arbejde med én værdivej ad gangen – ellers kræver du for meget af din hjerne og kan blive overloadet/stresset.

Når vi bliver skarpe og bevidste nok til at identificere vores tilladende tanker, kan vi  lære i risikosituationen at gribe os selv nænsomt og egenomsorgsfuldt i de tilladende tanker og lave en mental u-vending og vende tilbage på vores værdivej mod f.eks. sundhed, indre ro eller frihed igen.

Det kræver som alt andet masser af øvelse, og det kræver, at du har defineret din værdier og ved, hvorfor din værdivej er så vigtig for dig.

Motivationen tilbage til min værdivej om sundhed og handlingen “regelmæssig træning” er da for mig at minde mig selv om, at træner jeg ikke, så vil jeg få ondt i mine led, jeg vil også tage på og mit humør og min livskvalitet vil dale. Omvendt vil jeg opleve bedre humør, mere livskvalitet, energi og en rar følelse i og med min krop samt god samvittighed efter en go træning. Så find ud af hvad der vil ske, hvis du ikke følger din værdivej og hvad der vil ske, hvis du hopper på værdivejen igen ved at foretage en u-vending igen efter en lilles stund at være kommet til at gå imod dig selv.

Held og lykke med dine værdiveje i livet! Dette var sidste del af øvelsen: Vælg dit liv.

Vælg dit liv. Vælg det gode. Vælg det sande og oprigtige.

Kærligst

Lone Lytken, aut. psykolog