“Åh NEJ, jeg kommer for sent!!” “Åh nej, jeg begik en fejl, jeg bliver fyret, hvis det bliver opdaget!!”, “Oh fuck, nu tror de, at jeg er en dårlig mor!!”

Bliver du tynget af bekymring og katastrofetanker?

Bekymring er menneskeligt. Omkring en trediedel af den vågne dag bekymrer vi os, og det er faktisk helt normalt, men for mange kan bekymringerne blive FOR forstyrrende og optage alt for meget af det positive eller blot “neutrale”, der ellers ville være plads til i hverdagen uden alle de bekymringer. Læs med her og find vejen til indre ro og en mere let og bekymringsfri hverdag:

Fylder bekymringerne det meste af dagen, eller er det meget store bekymringer, så er det godt at få kigget på dine tankemønstre ved en psykolog eller terapeut.

Bekymringer, der fylder alt for meget, kan lede til søvnforstyrrelser og decideret angstlidelse.

Vi kan imidlertid gøre noget ved bekymringen via mental træning, men for at lære at træne, skal vi vide, hvad det er vi træner. Så her først lige lidt nødvendig baggrundsviden, inden din træning kan begynde:

Tanker skaber følelser

Tanker skaber følelser, som skaber din oplevelse af virkeligheden.

Dvs., at når du får en automatisk tanke i en konkret situation, så skaber det en følelse hos dig. At tænke: “Det kommer til at gå helt ad helvede til”, skaber en følelse af nervøsitet f.eks., og modsat, når du tænker: “Det kommer til at gå godt”, som giver en positiv forventning og en positiv følelse.

Det er altså ikke, hvad du tænker om situationen på afstand, men hvad du tænker i situationen, – idet den finder sted – der er afgørende

Jeg hører ofte mine klienter sige, når vi taler om tanker og følelser: “Jamen, jeg ved jo godt, at mine følelser er forkerte!”, og til det svarer jeg:

“Nej. Følelser kan ikke være forkerte. Følelser er følelser, og dem kan vi ikke ændre direkte ved, men vi kan undersøge de automatiske tanker, som udløser den ubehagelige følelse.”

Automatiske tanker er et begreb inden for kognitiv adfærdsterapi og henviser til billeder, forestillinger, tanker eller mental aktivitet, som vi har hele tiden. Vi har ca. 16.000 automatiske tanker om dagen. Tankerne er ubevidste, automatiske og “flasher” for dig.

Du kan træne at “gribe tankerne” og gøre dem bevidste for dig i det terapeutiske rum eller under dine egen mentaltræning. – Det kræver øvelse.

Når vi taler om en situation på afstand af den konkrete situation, så kan vi se situationen “udefra”. Når vi kan se den udefra, så kan vi måske også tydeligere se, hvad der sker i den konkrete situation, som nu er fortid. Måske kan man da erkende, at man kommer til at tænke i katastrofer i den konkrete situation: Katastrofer, som ikke har noget med virkeligheden at gøre, rent faktisk.

Det er interessant, at vi godt ved, at det vi tænker i en given situation ikke er i overensstemmelse med virkeligheden, fornuften eller logikken. – Men hvorfor tænker vi noget, der er komplet ulogisk, kan vi så spørge hinanden om? Det gør vi, fordi vores liverfaring af én eller anden grund har lært os at være på vagt, at bekymre os eller at forvente det værste i den type situation, vi befinder os i. Dvs., at din ivserfaring giver dig automatiske tanker, der skaber følelser hos dig, som gør, at du bliver vagtsom og et helt netværk af følelser og tanker sættes da på et splitsekund automatisk i gang. Det er også den “forvandling” af virkeligheden i sindet, som vi kalder for at forvrænge virkeligheden.

Kognitive forvrængninger er overdrevne eller irrationelle tankemønstre, der er urealistiske og/eller unuancerede. Vi forvrænger alle, men bliver forvrængningerne mange og/eller ekstreme, udvikler vi psykiske problemer som depression eller angst.

“Ej, nu må du stoppe”, kan du tænke om det jeg skriver her: “Jeg er da ikke helt fra den og forvrænger min virkelighed!”

Nej bestemt ikke 😊, men vi gør det altså allesammen. Vi forvrænger alle virkeligheden lidt engang i mellem. Så: Tro ikke på ALT hvad du tænker! 🙂 

– Nu skal du høre:

Der findes forskellige typer af “forvrængninger”. Én af dem er at tænke i katastrofer i en stresset situation på vej til arbejde. “Åh nej, jeg når det ikke!!!!!” (underforstået: Det er en katastrofe at komme for sent, derfor de mange udråbstegn). En sådan automatisk tanke eller forestilling om det katastrofale i situationen vil STRAKS sætte gang i kroppens og sindets oplevelse af, at der er en STOR fare på færde, og at din eksistens er TRUET.

Men er din eksistens truet? Er det den helt rigtige fortolkning af situationen?

– Nej vel? 😉

JA, du kommer måske for sent. Men udover det, hvad er så det værste, der kan ske ved at komme for sent? “Chefen bliver utilfreds, jeg bliver fyret, og jeg ender i en campingvogn på kontanthjælp.” – kan du måske tænke helt automatisk I SITUATIONEN – men NEJ,det gør du jo ikke, og det kan du godt se, når du kommer på afstand af situationen, men det kan du ikke se i den konkrete situation.

I den konkrete situation, kan du helt automatisk komme til at gå lidt i panik. Det er dine automatiske negative tanker, der skaber den tilstand af alarmberedskab i din krop og sind.

Men virkeligheden er ikke, hvad dine automatiske tanker og følelser her fortæller dig. Fordi:

Det værste der kan ske i “komme-for-sent-situationen” er, at du undskylder og fortsætter din dag, ik? 😊 At tro på den tanke – at det er det værste, der kan ske, idet situationen udspiller sig, ville gøre noget helt andet ved dine følelser. Du ville undgå at føle dig stresset og urolig, undgå at vrisse ikke ad ungerne – og du og din bil kommer også hele på arbejde.

Automatiske tanker kan både være negative, neutrale eller positive og skabe følelser af samme karakter. Du kan arbejde med dine automatiske tanker og ændrer dem over tid, og du kan få en dyb selvindsigt i dig selv ved at være nysgerrig på dine automatiske tanker.

Løsning via selvudvikling

Øvelsen er derfor følgende:

PRØV nysgerrigt at gribe dig selv i dine katastrofetanker. Det kræver træning, træning, træning.. Du kan evt. “prøve at fange dem” og få dem skrevet ned på et stykke papir – og derefter svare på, hvilken følelse dét at tro på de her tanker, skaber, og dernæst kærligt sige til dig selv: “Tanker er BLOT tanker – de er ikke nødvendigvis udtryk for, hvad der er virkeligt. I virkeligheden skal det nok gå godt og i aften kan jeg smile lidt af det.” Det ville være at mentaltræne, og det virker faktisk det der med at blive ved med at mentaltræne.. 

Egentlig er bekymring en rigtig dårlig strategi til at løse sine bekymringer. Forskning viser, at man bliver meget mere ineffektiv af at bekymre sig. Løsningen er at tilegne sig andre strategier via terapi og/eller mindfulness – helst begge dele.

Via mindfulness vil du lære for alvor at mental træne. Mindfulness er som styrketræning for sindet. Læs med i de kommende indlæg om TEORIEN bag GULDstrategierne bag mindfulness. Det tager tid og tålmodighed at lære – men det er det hele værd!! Fordi DU er det værd (selvom det lyder som en forældet L’oreal-reklame ;-), men det må det også gerne – det gør det ikke mindre sandt .. )

Kh. Lone